Om ett akut fel uppstår när kontoret är stängt och felet inte kan vänta till nästa vardag ringer du vår
jourtelefon 0921-20 19 90.
Detta nummer vidarekopplas till den fastighetsskötare som har jouren. Därför fungerar det inte att skicka sms till jourtelefonen för dessa kopplas inte vidare. Ring därför istället om du vill göra en anmälan.

För felanmälan som inte är akut Klicka här.

Ansökan

Uthyrning i andra hand ska alltid godkännas av oss. Uthyrningen får ske i max 6 månader och du som hyresgäst måste ha särskilda skäl tex studier eller arbete på annan ort. Det finns särskild blankett för andrahandsuthyrning, se nedan. Denna fyller ni i och lämnar till oss för godkännande.

Det är alltid du som förstahandshyresgäst som har det juridiska ansvaret för bostaden. Du ansvarar för lägenhetens skötsel, att hyran betalas i tid samt att inga störningar förekommer i lägenheten. 

Om du, efter att andrahandsuthyrningen har upphört, inte vill flytta tillbaka till din lägenhet måste den sägas upp som vanligt med tre månaders uppsägningstid.

Ladda ner blankett - Ansökan

Avtal andrahandsuthyrning

Det är även viktigt att du som förstahandshyresgäst upprättar ett avtal med andrahandshyresgästen. Fastighetsägarna har tagit fram en mall ni kan använda.

Ladda ned blankett - Avtal om uthyrning i andrahand

Vi kan erbjuda autogiro till våra hyresgäster. Detta innebär att bankgirot drar hyran den 28:e varje månad från hyresgästens konto och överför pengarna till oss som hyresvärd.

Eventuella förändringar av hyran m.m. meddelas av oss till bankgirot.

Om ni är intresserad av denna tjänst, kontakta vårt kontor för att fylla i en ansökan om Autogiro.

Om ni önskar flytta från lägenheten måste den först sägas upp. Klicka här för att läsa mer om uppsägningen.
Det är ni som avflyttande hyresgäst som är skyldig att visa lägenheten för eventuella intressenter innan ni flyttat därifrån.
Planera flytten så att lägenheten är urstädad när avtalet upphör. Även förrådet och eventuellt garage ska tömmas och städas ur. För att läsa mer om flyttstädning klicka här.

Senast kl 12 första vardagen efter det datum kontraktet avslutades ska lägenheten vara urstädad och besiktad så att nästa hyregäst kan få nycklarna. Om den dagen infaller på en helgdag gäller nästa vardag. Dvs om den 1:a i månaden är en lördag ska lägenheten vara besiktad senast kl 12 på måndag den 3:e. För att läsa mer om besiktningen klicka här.

Kom ihåg att avsluta era eventuella abonnemang på bredband, telefoni, el m.m.
Tänk dock på att det är ni som flyttar ut ska stå för elabonnemanget för lägenheten under hela uppsägningstiden eller tills dess lägenheten övertas av en ny hyresgäst, om detta sker före uppsägningstidens utgång.

När du flyttar ska du även göra en flyttanmälan till Skatteverket. Klicka här för att läsa mer om detta. 

Det är tillåtet att vädra men inte att skaka mattor, sängkläder m.m från din balkong. Det är inte tillåtet att mata fåglar på eller från balkongen. Det är heller inte tillåtet att grilla på balkongen pga brandrisken.

Balkonglådor ska monteras på insidan av balkongen så att de inte riskerar att falla ner på någon under balkongen.

Vintertid är det Ni hyresgäster som, enligt hyreskontraktet, är ansvariga för att hålla balkongen fri från snö och is. När våren kommer och snön börjar smälta droppar det ner till grannen om ni inte har skottat er balkong. När ni skottar, tänk på att titta ner först så ingen befinner sig i närheten.

Det är den avflyttande hyresgästen som bokar tid för besiktning. När lägenheten besiktas ska den vara tömd och urstädad.
För att boka tid ringer ni vårt kontor på telefonnr 0921-138 21.
Tänk på att ringa minst en vecka före ni vill ha tiden för att säkerställa att ni får en tid som passar er. 
Den avflyttande hyresgästen eller någon i dennes ställe ska vara med på besiktningen så man kan ta upp eventuella frågor direkt. Eventuella brister kan medföra kostnader för dig som flyttar ut.
Alla nycklar ska lämnas in på besiktningen. Saknas någon nyckel måste vi byta lås vilket debiteras dig som flyttar ut.

Inflyttande hyresgäst får vara med på besiktningen om denne önskar det. Det är dock den som flyttar ut som bokar tiden. Om du ska flytta in och vill vara med på besiktningen, kontakta kontoret så hör vi av oss till dig sedan när den avflyttande har bokat tiden.

Vi som hyresvärd är ansvariga för att tillhandahålla en brandvarnare i Ert boende.
Hösten 2020 bytte vi ut alla brandvarnare i alla lägenheter i vårt bestånd. Batteriet i de nya brandvarnarna har en livslängd på 10 år och är inte utbytbart.
När brandvarnarens livstid är förbrukad kommer den att signalera detta med ett kort pip varje minut under minst en månads tid.

Vi kommer att byta ut brandvarnarna i god tid innan det har gått 10 år men skulle den ändå börja varna för dåligt batteri, vänligen felanmäl detta till oss omgående. Om detta sker på kvällen/natten så kan ni tillfälligt tysta brandvarnaren i 10 timmar genom att trycka in testknappen och sedan felanmäla detta till oss nästa dag.

Ni som hyresgäst är ansvariga för att kontinuerligt kontrollera att brandvarnaren fungerar samt rengöra densamma. Rengöring görs genom att man dammsuger brandvarnaren med en mjuk borste.
För att kontrollera att brandvarnaren fungerar - håll inne och släpp sedan testknappen. Brandvarnaren ska avge tre korta pip och blinka rött för att därefter tystna. Skulle brandvarnaren inte fungera vid kontroll, vänligen felanmäl detta till oss för åtgärd/byte av brandvarnare.
Försök inte ta ner brandvarnaren själv för det är väldigt lätt att man bryter sönder fästet som den sitter fast i. Hör av er till oss istället så tar vi ner den. 

Alla våra fastigheter är anslutna till Bodens stadsnät (fd BKO).

Syftet är att ge ökad valfrihet för Er som hyresgäster då ni kan välja mellan flera olika tjänstleverantörer inom bredband, TV och telefoni.

För närmare information gå in på www.bodensstadsnat.se eller ring 0921-20 11 00.


Vad är e-faktura?

E-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till din internetbank istället för i pappersform hem i brevlådan. Du kan titta på fakturan i internetbanken och den kommer att se ut som en hyresavi på papper. 
Fördelarna är bl.a. att alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda d.v.s. du behöver inte fylla i långa ocr-nummer eller annat utan du kontrollerar bara uppgifterna och sedan godkänner du betalningen så dras hyran på förfallodagen. Dessutom finns alla e-fakturor tillgänliga via banken i minst 18 månader bakåt i tiden och det är enkelt att ta emot och betala e-fakturor var man än befinner sig, bara man kan logga in på sin bank. 

 

Så skaffar du E-faktura:

Du registrerar dig via din internetbank. När du betalat dina räkningar i internetbanken får du upp en lista på företag som du just betalat till och som kan skicka e-faktura till dig. Följ sedan instruktionerna på skärmen. Om du har några funderingar eller behöver hjälp att registrera dig så kontaktar du din bank.

Du kan även kontakta oss på kontoret så kan vi hjälpa dig med registreringen. 
 

Viktig information:

  • Observera att du efter din anmälan kommer att få hyresavierna som e-faktura från och med nästa avisering d.v.s. en avi som redan har skickats ut i pappersform ändras ej utan den betalar du som vanligt. 
  • Du måste själv regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som ligger och väntar på godkännande så att fakturorna betalas i tid.

  • Om den som vill ha e-fakturan till sin internetbank inte står på kontraktet så måste man fylla i kontraktsinnehavarens namn och personnummer när man anmäler sig till e-faktura. Om man är två som skrivit på kontraktet så måste "huvudkundens", dvs den som står högst upp på avin, uppgifter registreras. Är ni osäker på vem som är huvudkund är ni välkommen att kontakta oss. 

  • Om du vill avanmäla dig från tjänsten i framtiden så gör du det via din internetbank. Du får sedan nya avier från oss för manuell betalning nästa gång vi aviserar dig.

  • Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och sedan anmäla dig på nytt hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

 

Kontakta gärna vårt kontor på 0921-13821 om du har några funderingar.

 

Klicka på din bank för mer information om e-faktura:

Handelsbanken

Swedbank

Nordea

SEB

Sparbanken Nord

Alla hyresgäster har eget abonnemang för hushållselen. Våra fastigheter är anslutna till Bodens Energis nät och därför får man alltid nätavgiften från dem. Men du som hyresgäst kan välja själv vilken elleverantör du vill ha får själva elförbrukningen. Du måste själv anmäla till din elleverantör när du flyttar in och ut från lägenheten. Glöm inte att abonnemanget skall avslutas när hyresavtalet upphör.

Fel i lägenheten eller i fastigheten som inte är akut kan anmälas direkt här på hemsidan (se fliken felanmälan eller klicka här)
Under kontorstid går det också bra att ringa kontoret på 0921-138 21.

För akuta fel klicka här.

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Detta gör du på www.skatteverket.se/flytta . Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.

Du ska även göra en adressändring hos Svensk adressändring ( www.adressandring.se ). Detta för att brevbäraren ska veta att du inte bor kvar på adressen. Post som har din gamla adress skickas tillbaka till avsändare. Vill du dessutom ha eftersändning på din post så anmäler du även detta till Svensk adressändring.  

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd i den lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning du bor och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret på ditt kontrakt eller i husets entre. Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entren om det finns en sådan. 

När lägenheten besiktas ska den vara helt urstädad. Glöm inte balkongen, förrådet samt eventuellt garage.
Till er hjälp har vi en broschyr som heter "Städtips inför flyttningen". För att se den digitalt klicka här . Om ni istället vill ha broschyren i pappersform, kontakta kontoret så löser vi det. 
Några tips är dock att dra fram spisen och kylen/frysen för att rengör bakom dem samt att rensa golvbrunnen i duschen. Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten, tex innerdörrar, hatthylla och väggfasta gardinbeslag ska lämnas kvar i lägenheten.

Det är inte tillåtet att grilla på balkongen eller loftgången, vare sig med gasol eller kolgrill pga brandrisken och att matos kan komma in till grannen. Däremot är man mer än välkommen att ta ner sin grill på gården och grilla där. Tänk dock på ställa grillen minst 10 meter från husväggen för att minska brandrisken. 

Angående el-grill är det godkänt att använda på balkongen förutsatt att du inte bor i en fastighet med inglasade balkonger eller att det inte stör grannarna. Bäst är alltid att du kollar med dina grannar innan du grillar. Då detta sker på balkongen är det viktigt att du iakttar försiktighet och alltid har uppsyn över elgrillen pga. brandrisk.  Elgrill på loftgång är inte tillåten.

Gällande gasolgrillar får inte gasol förvaras i eller runt fastigheten pga brand och explosionsrisken. Detta innefattar alla utrymmen i fastigheten, både utvändigt och invändigt t.ex. lägenheten, förråd, cykelrum, garage, källarutrymmen eller på gårdsplanen. 

Det är viktigt att Ni som hyresgäst tecknar en egen hemförsäkring så ni är skyddade ifall något skulle hända. Till exempel vid vattenskador och bränder krävs en hemförsäkring för att täcka skador på er egendom.

Det är tillåtet att ha husdjur i våra lägenheter men det är upp till dig som hyresgäst att se till att de inte stör dina grannar.
Tänk på att inte rasta ditt djur på gården runt om fastigheten och du som är hundägare måste ha din hund kopplad inom fastigheten.

Som inflyttande hyresgäst har du rätt att närvara vid besiktningen om du vill. Det är däremot den avflyttande hyresgästen som bokar en tid som passar dem. Är du med på besiktningen får du oftast kvittera nycklarna direkt på plats, förutsatt att allt är godkänt på besiktningen. Om du inte kan närvara på besiktningen kvitterar du ut nycklarna på vårt fastighetskontor i efterhand.

Inflyttningen sker normalt den första i månaden. Om den första infaller på en helgdag ska du som inflyttande hyresgäst få nycklarna senast kl 12 första vardagen efter.

Hyran betalas i förskott varje månad, senast den sista i månaden.

Tänk på att beställa eventuell installation av telefon och bredband. Kom också ihåg att göra en adressändring i god tid innan du flyttar samt att se över din hemförsäkring.

TV digitalt basutbud

I er lägenhetshyra ingår ett digitalt basutbud. Följande kanaler ingår i det digitala basutbudet:

Kanalutbud

Det enda du behöver göra är att ansluta din tv till antennuttaget i väggen och sen göra en digital kanalsökning på din tv. 

Fler kanaler?

Om Ni som hyresgäst önskar fler kanaler så erbjuder Sappa olika kanalpaket. Dessa betalar Ni som hyresgäst själva för. 

För mer information om vilka kanaler som ingår i basutbudet eller vilka olika paket som finns att beställa se www.sappa.se eller ring 0774-444 744.

Centralgarage

Samtliga av våra centralgarage är utrustade med kameraövervakning med inspelning.

Trapphus

Vissa av våra trapphus är utrustade med kameraövervakning med inspelning. I förekommande fall framgår detta av tydlig skyltning. 

Syfte och Dataskyddsförordningen

Syftet med kameraövervakning är att förhindra, utreda och lösa brott. Vi följer Dataskyddsförordningen regler gällande kameraövervakning och allt inspelat material lagras i max 30 dagar. Om du vill ha mer information om vår kameraövervakning vänligen kontakta oss på info@wikstens.se

För laddning av el-fordon krävs att el-anläggningen uppfyller gällande krav och att platsen i övrigt är lämplig för laddning av elfordon. Laddning i vanliga el-uttag s.k. ”schuko-uttag” ökar risken för brand och ska därför inte ske i dessa uttag. 

Bilplatser

Det är inte tillåtet att ladda elfordon i våra el-anläggningar, däremot tillåts s.k. "Nödladdning" i begränsad omfattning. För närmare information klicka här (Regler eluttag bilplatser).

Vad gäller laddning av elfordon på bilplatser följer flertalet risker. Se folder framtagen av Brandskyddsföreningen m.f. för närmare information.

Elcyklar, permobiler och andra mindre elfordon

Det råder ett generellt förbud för laddning av elcyklar, permobiler och andra mindre elfordon i alla våra fastigheter. Det får endast ske i särskilt anvisade utrymmen. För närvarande finns det endast på Kungsgatan 43 för permobiler. 

Tillstånd till byte av lägenhet kräver att hyresgästen har beaktansvärda skäl och att det kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt att det inte finns andra särskilda skäl emot bytet. Ett lägenhetsbyte kräver båda hyresvärdarnas tillstånd. 

Med beaktansvärda skäl avses exempelvis en växande familj som behöver större utrymme alt. att barn lämnat hemmet och familjen behöver mindre utrymme. Lägenhetsbytet ska därför syfta till en större alt. mindre lägenhet. En lägenhet av samma storlek (antal rum) är inte att anses som beaktansvärda skäl. Kan Hyresgästen erhålla en lägenhet på marknaden utan byte anses inte beaktansvärda skäl föreligga.

Hänsyn tas avseende den nye hyresgästens förmåga att fullgöra sina skyltigheter som hyresgäst såväl med avseende på hyresbetalning som beträffande vårdnadsplikter och iakttagande i övrigt av ordning och skick i fastigheten. Det innebär i korthet att den nye Hyresgästen ska ha fastinkomst, goda hyresreferenser samt inte belastas av betalningsanmärkningar/skulder hos kronofogden.

Exempel på andra särskilda skäl kan t.ex. vara att Hyresvärden misstänker att det kommer att ske någon ekonomisk ersättning Hyresgästerna emellan med anledning av lägenhetsbytet. Ett annat skäl kan vara om någon av Hyresgästerna erhållit lägenheten genom byte och inte bott en längre tid.

Vid ett lägenhetsbyte övertar ny Hyresgäst den tidigare hyresgästens hyresavtal. d.v.s. ansvar för ev. brister som orsakats av tidigare Hyresgäst övertas av den nya Hyresgästen.

Blankett - Ansökan om lägenhetsbyte

  • Det ingår minst 3 stycken nycklar till lägenheten.
  • Behöver du extra nycklar måste du få en rekvisition av oss på de antal nycklar du vill ha. Den tar du sedan med till Låssmeden som tillverkar nycklarna åt dig. Nycklarna betalas av hyresgästen.
  • Vid förlust av en nyckel är hyresgästen skyldig att ersätta kostnaden för ny cylinder samt nycklar.
  • Vid avflyttning skall samtliga nycklar återlämnas.

Huvudregeln enligt 32§ Hyreslagen är att det råder förbud för en hyresgäst att överlåta en lägenhet (hyresrätt) utan hyresvärdens samtycke, ett s.k. överlåtelseförbud.
Vi hänvisar i första hand till vårt kösystem. Ansökan om överlåtelse kan lämnas till Hyresvärden. Tillstånd till byte av lägenhet lämnas endast i undantagsfall, för att läsa mer om lägenhetsbyte klicka här

Parabolantenner får inte monteras på balkongen utan samråd med oss. Kontakta fastighetskontoret för mer information.

I flera av våra fastigheter finns passage/taggsystem installerat för tillträde till trapphus, postboxar och sophus. Vissa har även passage/taggsystem installerat på lägenhetsdörren. För närmare information om hur dessa fungerar, klicka här.

För instruktion om digital tvättstugebokning, läs mer under information "Tvättstuga". 

Reparation och underhåll av befintliga persienner bekostas av hyresgästen själv.
Finns det inga persienner i din lägenhet och du vill bekosta en montering själv, kontakta oss först.

(Priserna uppdaterade 2023-10-12)

Upplåsning hyresgäst                            500 kr inkl. moms

Upplåsning entreprenörer m.m.            1000 kr exkl. moms

Elpris bilplats - motorvärmaruttag          1,50 kr inkl. moms och skatt

Elpris bilplats - laddning av elbil            1,50 kr inkl. moms och skatt

Om det skulle dyka upp skadeinsekter i din bostad är du skyldig att kontakta oss omgående så att vi kan vidta åtgärder och förhindra spridning.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är den myndighet som utöver tillsyn och kontroll av skyddsrum. För närmare information om skyddsrum besök MSB hemsida (klicka här). Nedan finner ni kort information om skyddsrum hämtat från MSB hemsida. 

Skyddsrum ska kunna ge skydd åt människor i händelse av höjd beredskap eller krig. Då räknas de svenska skyddsrummen som allmän plats. Det innebär att vem som helst kan söka skydd i vilket skyddsrum som helst. För att hitta ditt närmsta skyddsrum besök MSB hemsida (klicka här). 

Ett skyddsrum får användas för annat ändamål i fredstid t.ex. förråd.

Ett skyddsrum ska kunnas ställas i ordning inom 48 timmar. Skyddsrummet ska ställa i ordning av de som ska nyttja skyddsrummet. 

I våra miljöstationer hittar du kärl för brännbart, kompost, papper, kartong, hårdplast, metall, färgat/ofärgat glas, batterier, glödlampor, elektronikavfall samt deponi.

Är du osäker på hur du ska sortera kan du läsa mer här: Bodens Kommun och på sopor.nu.

Tänk på rengöra förpackningar för att minska lukt och obehag samt att bryta isär/platta till kartonger så att fler ryms i kärlet.

Grovsopor som tex möbler ska du själv transportera till återvinningen eller Brännkläppens avfallsanläggning.

När kontoret är stängt anmäler ni störningar dygnet runt till vår jourtelefon,
0921-20 19 90.
Detta nummer vidarekopplas till den fastighetsskötare som har jouren. Därför fungerar det inte att skicka sms till jourtelefonen för dessa kopplas inte vidare. Ring därför istället om du vill göra en anmälan.

Under kontorstid ringer ni kontoret på 0921-138 21.

Vänta inte med att anmäla till dagen efter utan ring direkt när störningen sker. Vi behöver kunna dokumentera störningen för att kunna gå vidare med en eventuell varning till den som stör.
Din anmälan är anonym, vi berättar aldrig för den som stör vem som har ringt. Däremot måste du uppge namn, adress och telefonnummer till oss ifall vi behöver mer information om det inrapporterade.

Tapetsering och reparationer i lägenheterna görs när behov finns. Kontakta oss om du har funderingar om tapetsering och reparationer i din lägenhet eller om du vill tapetsera om själv. 

Arbetet som du själv står för måste vara ”fackmannamässigt utfört” annars kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar ut. Det är inte tillåtet att måla på väggar som har tapet. 

Montering av tittöga eller säkerhetskedja på lägenhetsdörren bekostas av hyresgästen. Montering ska dock ske i samråd med oss så kontakta fastighetskontoret innan du beställer montering av detta. 

Cyklar, möbler, skidor m.m. får inte förvaras i trapphuset. Dels på grund av att det är en utrymningsväg och dels för att städningen inte kan utföras tillfullo.

Rökning är inte tillåten i våra fastigheters allmänna utrymmen såsom trapphus, tvättstuga, källargång m.m.

Montering av tvättmaskin eller diskmaskin måste göras i samråd med oss. Installationen och eventuella framtida reparationer bekostas av hyresgästen själv.

Städning

Tvättstugan ska städas av hyresgästen efter användning. Städa så som du vill att den före dig skall ha städat.
Det som ska rengöras är tvättmaskiner (dörren och trumman), eventuell torktumlare (filter, dörren och trumman), eventuell torkskåp samt golv och bänkar. Detta är extra viktigt för er som har husdjur då det finns folk med allergier.

Glöm inte bort att rengöra luddfiltret på torktumlaren samt rengöra och torka ur tvättmedelsfacket på tvättmaskinen.

Bokningsregler

Vi vill även förtydliga att bokad tvättid är bokad tvättid. Även om ingen har börjat tvätta efter t.ex. mer än en timme så får man inte ta deras tid. Det kan vara så att personen jobbar och därmed inte kan börja tvätta direkt när passet börjar.
Det är också viktigt att man flyttar sin bokningscylinder till raden parkering om man inte vill boka en ny tid direkt efter man har tvättat så man inte står kvar på ett pass man inte tänker nyttja.

Digital bokning av tvättid (webb & app)

I delar av vårt fastighetsbestånd har vi digital bokning av tvättstuga. Tvättstuga kan då bokas på tre sätt:

- med tagg på tablån utanför din tvättstuga
- via webbläsare på dator
- via app i din telefon

Instruktion webbokning (klicka här)

Instruktion appbokning (klicka här)

För att gå direkt till inloggningssidan för webbokning, gå in på http://bokning.wikstens.se/

För upplåsning under kontorstid ring kontoret på 0921-138 21 eller direkt till din fastighetsskötare.
För upplåsning efter kontorstid ringer Ni jourtelefonen, 0921-20 19 90.
Upplåsning efter kontorstid debiteras med 500 kr/gång. Detta ska erläggas kontant vid upplåsningstillfället.

Uppsägning ska ske skriftligt. Är man två som står på kontraktet så måste båda personerna skriva under uppsägningen. Antingen kan man komma in till oss på kontoret och skriva under kopia av kontraktet som vi har här eller så kan man posta eller faxa en uppsägning till oss. Det går inte att bara maila en uppsägning eftersom det måste finnas en underskrift på den. Däremot kan man skanna in sin uppsägning och sen maila den till oss.
Om man skriver en egen uppsägning så ska det framgå vad man säger upp, vad man heter, adress, telefonnummer, datum för uppsägningen samt en underskrift. Skriv även eventuella önskemål t.ex. om tidigare utflytt.

Det går också att göra uppsägningen digitalt med mobilt bankId. Det gör man genom att logga in på kundportalen Mina Sidor och sen klicka sig in på sina avtal. Observera att om man hyr bilplats/bilplatser också så måste man även klicka in på de avtalet/avtalen för att säga upp även dessa. 

Uppsägningstiden är 3 kalendermånader och börjar nästföljande månadsskifte. Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad. Samma regler gäller för uppsägning av så väl lägenheten som motorvärmare, carport och garage.