Aktuellt
Tv-signalen blir 100% digital
Idag består ert tv-utbud av ett analogt utbud som ni ser direkt via antennuttaget samt ett digitalt basutbud som ni når via digitalbox eller digitalkort i en tv-modul (korthållare). Nu ersätter Sappa den analoga signalen med en digital signal dvs den analoga signalen kommer att stängas ner helt.
Detta innebär att man får en mycket bättre ljud- och bildkvalitet som man når direkt via tv-uttaget utan behov av en digitalbox/digitalkort. Har man flera antennuttag i sin lägenhet så kan man nu alltså se grundutbudet digitalt i alla de rummen.
Vad behöver du som hyresgäst göra?
- Du som i dagsläget ser utbudet analogt, dvs inte har något digitalkort eller box från Sappa utan bara har tvn kopplat i antennuttag, behöver bara göra en ny kanalsökning på din tv där du söker kanalerna digitalt.
- Du som i dagsläget har ett digitalkort eller box från Sappa men bara har grundutbudet, dvs inga extra kanaler eller paket, kan nu dra ur kortet eller boxen. Därefter ser du till att tvn är kopplad till antennuttaget och sedan gör du en digital kanalsökning på tvn. Efter att du har fått igång de digitala kanalerna via antennuttaget kontaktar du Sappa och säger upp förhyrningen av boxen eller korthållaren eftersom dessa inte längre krävs.
- Du som i dagsläget har fler kanaler eller paket utöver grundutbudet som du ser via din digitalbox eller tv-modul kommer inte att påverkas utan allt ska fortsätta som vanligt. Men vi rekommenderar att du ändå göra en ny digital kanalsökning för att säkerställa att du har den nya frekvensen.
Den analoga signalen kommer att släckas ner den 10 oktober. Före det måste ni ha gjort en ny digital kanalsökning.
Den nya tjänsten kräver en tv med en DVB-C-mottagare vilket tv-apparater som är tillverkade efter 2008 har. Om din tv är äldre än så måste du hyra en digitalbox från Sappa. Kontakta i sådant fall Sappas kundtjänst på telefonnummer 0774-44 47 44.
Då kanalsökning utföres på olika sätt på olika tv-apparat är det svårt att göra en generell beskrivning över hur man gör och vår personal kommer inte att kunna bistå er med att göra kanalsökningarna.
Vi hänvisar i stället till din tv-tillverkare eller att läsa mer på sappa.se/digitalisering där det finns lite videoguider och annan information till hjälp.
Har ni några funderingar är ni välkomna att höra av er till oss. Vi hoppas ni ska bli nöjda med den förbättrade ljud- och bildkvalitén.